måndag 31 oktober 2011

Bus eller Godis - eller inte alls?

När vi flyttade till Torslanda för några år sedan, visste vi inte att radhusområden är dörrknackarnas paradis. Det var augusti när vi flyttade in. De första två månaderna erbjöds vi att köpa fisk, jultidningar, strumpor, kakor, larm och el vid dörren. Vidare kunde vi också blivit frälsta - religiöst eller politiskt - fanns båda möjligheterna flera gånger om. Sen kom oktober och Halloween. Efter det undrade vi vart vi hamnat. Det var ägg på rutorna och otrevliga ungar som ville ha speciellt utvalt godis ("har du ingen mintchoklad?") och helst mycket ("jag fick mindre än henne").

Jag är är kluven till det försvenskade firandet av Halloween. Jag kan inte låta bli att tycka att det känns lite malplacerat, lite krystat. För mig är det en amerikanskt tradition som jag firade när jag bodde där - på deras vis och alltid den 31 oktober.

Å andra sidan. Halloween är ju faktiskt inte ens amerikansk tradition från början även om många tycks tro det. Den firades ursprungligen på Irland och i Skottland. Det är ju med Halloween som med det mesta annat vi firar i Sverige. Inte uppfann svenskarna julen. Vikingarna firade ju knappast påsk, och midsommarfirandet firas annorlunda på olika platser i Sverige. Religion, kultur och traditioner överlappar varandra när det kommer till högtider. Vem visste förresten att Alla Helgons Dag egentligen är en katolsk högtid?

De flesta som firade Halloween i Sverige firade nog i lördags, den 29 oktober. Jag vet inte hur många som ringde på vår dörr för bus eller godis då. Vi var inte hemma. Vi var på Halloweenfest.


En skrämmande häxpirat på Halloweenfesten i lördags.
(Tack till Maria för fotot - och för kalaset!) 

2 kommentarer:

  1. Håller heeelt med. Ogillar egentligen att vi ska fira Halloween här, men... i lördags klädde jag gladeligen ut sonen (till Spiderman) och vi gjorde avhuggna fingrar till fika, så...

    SvaraRadera
  2. Också kluven! Fast just nu mest arg. Tonåriga skitungar har roat sej med att med vit sprejfärg skriva "Buss" (jo, just buss, inte bus) på tre ytterdörrar samt en bil i vårt område. Vår dörr var en av dem. Obehagligt! Irriterande! Vi polisanmälde och gick och la oss med en klump i magen (iaf höggravida hormonella jag). Till saken hör väl också att vi inte ens nekade någon nåt godis - vi var inte ens hemma. Knaskids.
    Och Idha - klart ni får länka! Bara kul ju. (Även om uppdateringstakten på Fyndigheterna just nu går i snigeltempo, som allt annat i vecka 38.)

    SvaraRadera