fredag 11 november 2011

11-11-11

Hipp hipp hurra för Henrik som fyller år idag! Igår när han var ute på galej så hängde jag mest framför TV:n. Men jag passade också på att baka världens godaste (och enklaste) tårta som vi kan smaska på idag. Det började inte så bra. Det enda som är lite tricky med tårtan (i min värld alltså, för de allra flesta andra är alltihopa busenkelt) är att man ska göra en chokladcreme av grädde och smält blockchoklad. På hemvägen från jobbet sprang jag in och köpte grädde, jag visste att vi hade choklad. Hade.


Någon hade visst knaprat på blockchokladen. På blockchokladen! Smakar inte det som att äta smör med sked ur paketet?! I alla fall. Jag fick halvera cremen och det funkade  - poäng till mig som lyckades göra om ett recept! Jag har inget foto på den färdiga tårtan än, men den serveras i stort sett varje gång vi firar något -  namnsdagar, årsdagar, dop, dockor som fyller år och nallar som är på kalas.
Här är tårtan när Lowa fyllde 2 år:



Kakan:

2 dl socker
1 dl mjöl
0,5 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
100 g smör

Blanda alla torra ingredienser. Knäck i äggen. Smält smöret och häll i. Blanda. Häll i en form.Grädda på 175 grader i 20-25 minuter. Den ska vara lite kladdig i mitten.

Chokladcremen (toppingen):

2 dl grädde
200 g blockchoklad
1 tsk vaniljsocker

Koka upp grädden och låt koka utan lock några minuter. Rör då och då. Sänk värmen och bryt ner chokladbitarna i kastrullen med grädden. Rör tills all choklad är smält. Ställ in i kylen (direkt) i ca 3 timmar, rör om då och då. Bred sedan ut cremen över chokladkakan.

När en nalle inte fyller jämt eller om jag är slö (ungefär hälften av gångerna) gör jag bara kakan och serverar  med vaniljglass.Otroligt hur en sådan enkelt bakad tårta kan vara så god. Inget ska vispas poröst (exakt när är det?!) och inga äggvitor ska separeras. Numera behöver jag heller aldrig ringa min vän Alexandra och fråga hur det nu var man gjorde....  Den här kakan är nog det enda jag skulle kunna baka med förbundna ögon. Och under pistolhot. Inte för att det är ett särskilt troligt scenario, men igår såg jag Criminal Minds och där hade det inte varit helt osannolik.

2 kommentarer:

  1. Men HERREGUD! Nu har vi käkat den kakan tillräckligt, nu får du börja med någon ny...

    SvaraRadera
  2. Det skulle jag inte räkna med om jag var du och skulle på kalas hos mig. Den är underbar! Och den enda jag kan. :-)

    SvaraRadera