lördag 21 april 2012

Ur balans

Jag fick en chock när jag steg upp i fredags och plötsligt, från ingenstans, blev så yr att jag fick hålla mig i väggen för att inte trilla. Åkte till jobbet när jag kände mig bättre, men fick ge upp efter två timmar. På kvällen började jag må illa och nån gång efter midnatt vaknade jag av att jag kände mig sjösjuk. Strax efter kom kräkningarna som varade en stund. Somnade om, och vaknade och kände mig rätt normal, men vågade inte gå upp. Ringde 1177 eftersom jag läst på nätet att yrsel och kräkningar inte är en bra kombo.

-Är du gravid?
-Nej, det tror jag inte.
-Är du säker?
-Ja...alltså jag är gift. Och har redan två barn.
-Jaha...och då kan man inte bli gravid...eller?
-Aha, du tänker så. Jo, men alltså, jag är inte gravid.

Inskriven och utskriven
Vi fick rådet av 1177 att söka akut på ett av sjukhusen. Jag fick ingen helt klar diagnos av läkaren på Östra, men det enda han tyckte symptomen stämde in på är virus på balansnerven. Jag var lite bättre när vi var hos läkaren, men sen jag kom hem har helst velat ligga på rygg, helt till och blunda. Jag vet att man ska röra på sig, för det påskyndar läkningen, men då får jag ju gå runt med en spypåse runt halsen. Dessutom känns det som om jag är på ett fartyg i hög sjö för varje steg.

Jag har haft mamma här när maken tog äldsta dottern på redan inplanerat opera-besök tillsammans med mina tjejkompisar och deras barn. Ville ju inte att dottern skulle missa finkulturen på grund av en nerv som är ur balans. Och maken fick äran att umgås med mina fina tjejkompisar från gymnasiet. Nu kan jag inte sitta upp längre utan att illamåendet kommer tillbaka. De här dagarna går inte till historien som de roligaste. Trots karusellyrsel (haha).

4 kommentarer:

  1. Vi saknade dig vännen! Men din make var en "stand in" med den äran!
    Och som jag sa till Henrik, jag väntar på hans blogginlägg om hur han upplevde påskhelgen ;-), och då kan han ju passa på att slänga in ett om denna oxå ;-)

    Kram o krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så trist att missa! Henrik har ett blogginlägg i huvuet säger han, vi får se om han får ner det i datorn också...

      Radera
  2. Hört många som haft problem med den där balansnerven. Hoppas det ger med sig snart. Krya på dig! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det verkar som om det är ganska vanligt. Men sååå obehagligt! Mår bättre idag, kan sitta upp utan att må jätteilla = framsteg.

      Radera